Information i forbindelse med drift på MatematikFessor

Torsdag den 7. januar 2021

Kære alle MatematikFessor-brugere,

Vi har desværre været nødsaget til at deaktivere livestatistikken og holdstatistikken for at sikre stabil og god drift for alle brugere. Al data bliver selvfølgelig gemt, selvom det ikke er muligt at tilgå i dag.

Du kan stadig se statistik på elevniveau og give feedback, blot via en lille omvej. Vi arbejder hårdt på at løse problemerne.

Sådan gør du:

  1. Find dit hold via menubjælken
  2. Klik på Elevstatistik
  3. Vælg den ønskede elev. Husk at indstille tidsperioden.
    (Eks.: Ellen Blok)
  4. Nu får du et billede frem, hvor du ser en fordeling af elevens resultater i forhold til emner.
  5. Vælg nu fanen ”Lektier”, klik på den lektiepakke, du ønsker at se resultater fra og derefter på elevstatistik. Nu kommer du direkte til elevens resultat, og kan give feedback nederst på siden.
  6. Klikker du ”tilbage” i browseren, kan du vælge en ny elev at se resultatet for ved at gøre som beskrevet i punkt 5.

Onsdag den 6. januar 2021

Kære alle MatematikFessor-brugere,

Vi oplever desværre en række problemer på MatematikFessor i øjeblikket, hvor portalen kører langsomt, eller du bliver smidt af. Flere brugere får også en fejlkode ved login. Det skyldes ikke din UniC-bruger, men en fejl på portalen.

Vi har desværre haft nogle nødvendige driftsomstillinger i juleferien, som er trukket ud. Helt konkret har vi været nødsaget til at flytte vores servere fra England pga. Brexit hen over julen. Men der har været nogle bump på vejen, som vi arbejder på højtryk med at løse. I kan desværre stadig opleve gener resten af ugen, men vores dygtige hold af IT-medarbejdere gør sig meget umage med at sikre god og stabil drift. Vi forventer, at omstillingen er overstået senest ved udgangen af denne uge.

Vi beklager meget ulejligheden og gør alt, hvad vi kan, for at give jer den bedste oplevelse på portalen.


Tirsdag den 24. marts 2020

Kære alle MatematikFessor-brugere,

Vi oplevede i går aftes en stribe DDOS-angreb rettet mod vores side. Vi har naturligvis virtuelle skjold installerede og har aktiveret et højere sikkerhedsniveau for at få adgang til siden. Det betyder, at du kan blive bedt om at verificere, “at du ikke er en robot”.

Vi har siden sidste uge været orienteret om, at undervisningsteknologi har været søgsmål for denne type angreb i langt højere grad en det normale tilfælde er. Årsagen er, at rigtig mange i disse dage benytter sig netop af disse tilbud. Det er kedeligt, at svage sjæle agerer sådan. Vi tager blot vores forholdsregler.

Vi beklager ulejligheden, det handler om sikkerhed og regelmæssig drift. Vi holder jer orienterede på MatematikFessor.dk og her.

Tak for jeres forståelse.

De bedste hilsner,
Fessor-holdet


Fredag den 20. marts 2020, kl. 10:45

Opfordring til lærere:
Som matematiklærer kan du hjælpe os ved at bruge statistikmodulet på Lærerværelset tidlig morgen inden kl. 8.00 eller efter kl. 16.00 om aftenen. Det skyldes, at statistikmodulet trækker en del serverkapacitet.
Vi er fælles om at alt kapacitet tilbydes til eleverne i dagtimerne, hvor de arbejder på portalen.
Med statistikmodulet mener vi:
– Skole/hjem-modulet
– Live-statistik
– Resultater fra elevernes besvarelser på opgaver de har afleveret.

Lad os sammen sikre en god oplevelse for eleverne.
På forhånd tak for hjælpen.


Torsdag den 19. marts 2020, kl. 14:07

UNI-login er oppe igen og vi har netop rundet 200.000.000 besvarede spørgsmål i dette skoleår. Sejt gået, elever!


Torsdag den 19. marts 2020, kl. 10:20

OBS! Der kan i øjeblikket opleves driftsforstyrrelser på UNI-login. Derfor kan I have problemer med at logge på MatematikFessor lige nu.
I kan holde jer opdaterede på UNI-logins driftforstyrrelser her

Onsdag den 18. marts 2020, kl. 11:25
Hør Kasper give en status på driften på MatematikFessor:


Tirsdag den 17. marts 2020, kl. 14:37

Kære Allesammen,

Først og fremmest tak for den store opbakning og forståelse – og ikke mindst for at I generøst deler jeres bekymringer og frustrationer med os i det virtuelle rum, så alle kan være med.

Uddannelsesdanmark står i en helt ekstraordinær situation og siden i torsdags har lærere og elever arbejdet sammen hver for sig. Det har vi i den grad oplevet på MatematikFessor: På en normal skoledag er vi vant til ca. 60.000 besøgende, der besvarer ca. 1.700.000 spørgsmål. I fredags var der 135.000 besøg med 3.700.000 besvarede spørgsmål og igår var der over 300.000 besøg og over 5.700.000 besvarede spørgsmål. Der er tale om en 3-4 dobling af brugen af vores portal, det er vi vanvittigt stolte af og ved, at det forpligter.

Teamet bag MatematikFessor har – i tråd med mange – arbejdet hjemmefra siden i torsdags. Vi har gjort os umage for at sikre god og stabil drift. Vi har måttet træffe nogle vanskelige valg undervejs, herunder har vi indført et køsystem på siden for at kunne sikre en god brugeroplevelse for alle. Vi sigter mod absolut overskuelig ventetid og gør os umage for at reducere denne konstant. Vi holder kontinuerligt og vågent øje med systemerne. Vi har nedprioriteret vores planlagte udviklingsopgaver for at sikre os, at lærere, elever og forældre støttes bedst muligt hos os.

I dag betød en forsinkelse i et af vores interne systemer, at nogle elever og lærere har oplevet, at “noget blev væk”. Det var gemt i systemerne og er derfor ikke væk og fejlen er udbedret her til formiddag. Vi beklager den gene, vi hermed har skabt. Det var ikke hensigten.

Vores opfattelse af Statsministerens opfordring i sidste uge til at stå sammen er, at vi naturligvis opretter gratis prøveperioder til alle skoler, der har behov for hjælp og støtte i denne vanskelige tid. Udgangspunktet for os er, at over 70% af alle skoler i Danmark på forhånd havde betalt adgang til MatematikFessor, så der er tale om et mindre antal skoler, vi hjælper – og det gør vi naturligvis. Vi har i snart 10 år udviklet og driftet MatematikFessor og har oplevet det enorme samfundssind, som Danmarks lærere er rundet af. Det samme samfundssind gør alle hos MatematikFessor sig ihærdige for at udvise især i denne tid. Derfor opfordrer vi til tålmodighed med den ventetid, der måtte være til vores system. Også selvom du og din skole har udvist rettidig omhu ved at investere i MatematikFessor i god tid og ud fra almindelige professionelle overvejelser, så beder vi dig og jer om jeres venlighed. Det er en usædvanlig tid og vi skal stå sammen. Alle sammen. Hver for sig.

Vi har prøvet driftssituationer som denne før og ved, at vores dygtige IT-hold hurtigt finder løsninger, der kommer alle brugere til gavn. Og de får opbakning fra top til bund her i EduLab og vi ryster ikke på hånden, når vi skruer op for udgifterne til servere, køsystemer og overarbejde. For vi vil gøre Danmarks børn bedre til matematik – sammen med jer.

Matematiske hilsner og gode vibes fra

Kasper Holst Hansen
Stifter & Direktør
EduLab – os med MatematikFessor


Tirsdag den 17. marts 2020, kl. 12:00

Vi er nu i mål og begynder aktivt at nedbringe køtiden. Den er pt. ca. en halv time, vi arbejder nu målrettet på at nedbringe den betydeligt i respekt for sikker og smidig drift.

Endnu engang tak for at være så gode brugere og give os rum til at klare ærterne. Vi sidder – som mange af jer – på vores hjemmekontorer og klarer udfordringerne. Så at I har væbnet jer med tålmodighed i dag er virkelig rørende, tak!


Tirsdag den 17. marts 2020, kl. 10:52

Vi har måttet lukke køen midlertidigt af driftsmæssige hensyn. Vi er klar meget snart.
Tak for jeres forståelse og tålmodighed.
Alene i går var der over 300.000 elevlogins, ca. 4 gange så mange som på en normal skoledag

Mandag den 16. marts 2020, kl. 08:23

På kort tid er skolelivet vendt på hovedet. Det kan vi se med største tydelighed her på MatematikFessor, for brugen er tordnet i vejret.

Det betyder, at vi i Fessor-teamet har iværksat en række tiltag for at sikre en god og stabil drift af vores matematikportal. Helt konkret har vi øget vores IT-kapacitet. Det skyldes, at vi naturligvis tilbyder skoler uden betalt abonnement adgang til MatematikFessor mens skolerne er sat ude af normal drift.

Desuden har vi sørget for, at vores dedikerede IT-folk overvåger og justerer vores systemer løbende. Det skyldes, at vi til tider oplever over dobbelt så høj brug som almindelige skoledage.

Vi fastholder at afholde vores populære FessorDysten, men har udskudt den til at starte onsdag 18. marts kl 12 og lader den vare 14 dage frem til onsdag 1. april. Dette gøres pga den ekstraordinære brug og interesse på portalen, og vi arbejder lige nu på højtryk på at opruste vores kapacitet så vi sikrer bedst mulig drift på portalen.

Som matematiklærer kan du hjælpe os ved at bruge statistikmodulet på Lærerværelset tidlig morgen inden kl. 8.00 eller efter kl. 20.00 om aftenen. Det skyldes, at statistikmodulet trækker en del serverkapacitet. Ud over det opfordrer vi blot til at du giver den gas med at iscenesætte matematiktræningen.

Og kære elever: Hvor er det fedt at opleve, at så mange af jer bruger MatematikFessor hjemmefra. Vi ved, at det skyldes den ekstraordinære situation. Vi synes alligevel, at det er helt vildt, at I i fredags sammen besvarede over 3.600.000 matematikspørgsmål. Det svarer til 5 spørgsmål per elev i Danmark!

Vi ønsker jeg alt det bedste og glæder os til at støtte op om jeres matematiktræning – både mens Danmark er plaget af Corona, men så absolut også bagefter! Pas på jer selv og lad så i øvrigt det gode humør smitte omkring dig.

Recent Posts

Start typing and press Enter to search