Matematikopgaver til indskolingen i pengeugen
I uge 11 står pengeugen for døren, og udskolingen holder pengeuge i samarbejde med Finans Danmark. I indskolingen kan du holde pengeuge sammen med MatematikFessor.
På MatematikFessor finder du en lang række lektioner, opgaver, aktiviteter og PDF-opgaver til indskolingen, som alle handler om penge og derfor er relevante at bruge i pengeugen. Du finder dem ved at skrive penge i SuperSøgeren.
Matematikopgaverne om penge bidrager alle til elevernes evne til at anvende matematik i hverdagssituationer. Ud over at give eleverne noget konkret at bruge matematikken til, så giver opgaverne også en forståelse af talsystemet og de forskellige tals positioner.
Lektioner om pengeDu kan finde en masse lektioner på MatematikFessor, der handler om penge. Lektionerne til de yngste elever viser blandt andet, hvordan de skal tælle penge op, når pengene er præsenteret som 1-, 2-, og 5-kroner. Du finder også nogle nye interaktive lektioner, hvor eleverne både kan se en video og selv prøve. Når du klikker på linksene herunder, kommer du til de nye lektioner. De lidt ældre elever arbejder også med tiere, hundreder og tusinder. Eleverne får konkrete værktøjer, der kan hjælpe dem med at veksle. En færdighed, de har brug for i matematikken, bliver meget konkret, når de arbejder med mønter og sedler. |
|
Digitale opgavesætI 0. og 1. klasse indeholder de digitale opgavesæt blandt andet udfordringer med at tælle penge på forskellige måder. Enten ved at kigge på indholdet i skattekister eller ved at samle mønter sammen på vej gennem en labyrint. I 2. og 3. klasse arbejder eleverne også med begreber fra finansverdenen som renter, priser og det at hæve og indsætte penge på en konto. Addition, subtraktion og positionssystemet indgår også. |
|
GeometriFessorHvis du har adgang til GeometriFessor, kan du også her finde forskellige interaktive opgaver. Her arbejder eleverne blandt andet med talforståelse og subtraktion. Når du er logget ind på MatematikFessor, kan du komme direkte til opgaverne ved at klikke på linksene. |
|
PDF-opgaverTil alle klassetrin i indskolingen har du adgang til en masse PDF-opgaver, der er lige til at printe ud. I 0. og 1. klasse arbejder eleverne med billeder af varer og deres priser, så læsefærdigheder er ikke nødvendige. I 2. og 3. klasse er opgaverne om penge af typen LTR. Det står for Læs-Tænk-Regn, og er en tidlig indføring i faglig læsning. I de øvrige Læs-Tænk-Regn-opgaver er der også enkelte opgaver, der handler om penge. |
|
AktiviteterDu finder også flere aktiviteter henvendt til 1. til 5. klasse. Aktiviteten ”Klunse med penge” er fx oplagt at bruge som et lille kontant afbræk i pengeugen. Lidt længerevarende aktiviteter til indskolingen er blandt andet: En sjov aktivitet for mellemtrinnet (og fremmelige 3. klasser) er “Quiz og byt med penge og økonomi”, der også kan bruges som en pengemæssig breaker. |
Gå all-in i pengeugen
Har I tid til at gøre endnu mere ud af pengeugen, så kan I holde iværksætter-uge i uge 11. I kan starte ugen med at designe og producere jeres egne penge, som eleverne kan handle med på den sidste dag i pengeugen.
I designprocessen kan I arbejde med matematik inden for geometri, måling, tegning samt mønstre og spejling. I kan enten bruge passer og lineal eller kaste jer ud i et digitalt tegneprogram. I løbet af ugen opdeler du eleverne i forskellige iværksætter-grupper, der forbereder, hvordan de vil tjene penge den sidste dag.
Eksempler på dette kunne være en forhindringsbane, en forestilling, en avis eller noget helt fjerde, som eleverne helt sikkert har gode idéer til. Eleverne kan også producere plakater, der kan vise tilbud og priser og dermed være med til at sælge netop deres produkt.
Del årgangen op i to store hold, så hvert hold om fredagen har en dobbeltlektion til at sælge deres varer/ydelser – og hvert hold har en dobbeltlektion til at gå på indkøb.
Herunder er der et forslag til et program for ugen:
Evaluering og opsamling
I ugen efter pengeugen vil der være masser af erfaringer at tale matematisk om:
- Først skal der tælles, så I kan gøre status over rigdommene og se, hvor mange penge eleverne hver især har, når dagen er gået.
- Tal om, hvad varerne/ydelserne har kostet.
- Har nogen gjort en god handel?
- Var der nogen, der havde en virkelig god ide?
- Er det bedst at sælge mange billige varer eller få dyre?
- Var der nogen købmænd, der solgte varer videre?
- Havde nogle elever andre prioriteter end blot at tjene mange penge?
- Hvor svært var det at finde ud af, hvad en vare skulle koste?
Til sidst kan alle erfaringerne jo relateres til den virkelige verden/supermarked/teater/cirkus/karikaturtegner, eller hvad eleverne kastede sig ud i.
LÆS OGSÅ: 5 eksempler på lektioner med interaktive opgaver
Rigtig god fornøjelse!