Digitale afleveringsopgaver – et af Fessors Kinderæg

Forskere har for længst fundet en klar sammenhæng mellem iPad’ens opfindelse og strikningens stille død. Det kan også mærkes i matematikundervisningen, hvor elevernes håndskrift sygner hen i takt med, at finmotorikken hos eleverne på mellemtrinnet bliver dårligere og dårligere. Men det er der råd for!

Af Morten Rasmussen

Med afleveringsopgaverne på MatematikFessor slår du tre fluer med ét smæk. Eleverne får trænet brugen af pen og papir, når de stiller stykkerne op; MatematikFessor retter opgaverne for dig; og eleverne repeterer nogle af de velkendte discipliner.

Find de digitale afleveringsopgaver

Du finder nemmest afleveringsopgaverne ved at klikke på opgavesæt, når du er inde på ”Planlæg lektie”-siden. Herefter kontrollerer du, at du leder på det rigtige klassetrin – og endelig skriver du aflevering i søgefeltet. Derefter dukker alle de opgavesæt frem, der er tænkt som digitale afleveringsopgaver. I alt er der 18 sæt á 20 spørgsmål til alle klassetrinnene på mellemtrinnet. Hvis du deler opgaverne ud over hele året, så er der cirka en afleveringsopgave hver 14. dag. Opgavesættene består overvejende af opgaver med de fire regningsarter.

MatematikFessor retter – du hjælper de rette

Det er oplagt at lade eleverne træne opstilling af stykker med afleveringsopgaverne. De skal afleveres til dig i et kladdehæfte, og elevernes resultater i de forskellige opgaver skal også skrives ind i opgaven på MatematikFessor. Ved at kigge nærmere i statistikken for det enkelte opgavesæt kan du hurtigt danne dig et overblik over hvilke elever, der er løbet ind i problemer og har brug for hjælp – og hvilke opgaver, der har givet mange elever problemer og derfor skal regnes igennem på tavlen. Statistikken finder du ved at klikke på lektien for holdet og derefter klikke på holdstatistik-knappen. Her kan du skifte mellem to faneblade: Et, der viser elevernes resultater, og et, der viser klassens samlede antal rigtige svar i de forskellige spørgsmål.

Hurtig feedback til eleverne

De digitale afleveringsopgaver er også en fordel for eleverne. De får nemlig lynhurtig feedback på resultaterne af deres opgaver. I det øjeblik de afleverer opgaven, får de at vide, hvor mange og hvilke fejl de har lavet. Og de får en forklaring på, hvordan de skal løse opgaven rigtigt i fremtiden. Du skal som lærer dog stadig give dine elever feedback på ordenen og de fejl, du finder, når du kigger deres aflevering igennem i kladdehæftet.

Recommended Posts

Start typing and press Enter to search