Matematik får mere status
Et 12-ugers matematikløft på skolerne i Halsnæs Kommune gør skolebørnene bedre til matematik og sætter samtidig fokus på faget.
I mange år har der været stærkt fokus på hovedfaget dansk. Men nu har skolens andet hovedfag matematik fået et særligt løft på skolerne i Halsnæs Kommune. Et intensivt 12-ugers læringsforløb med MatematikFessor har ikke kun gjort eleverne dygtigere, men også været med til at give faget matematik lidt mere status.
– Vi har gennemført et 12-ugers forløb med eleverne på mellemtrinnet og i udskolingen. Det var rigtig godt at få sat intenst fokus på matematikken, hvor alle i klasserne – store som små – lavede et forløb med fælles intro og afslutning, men med individuelle læringsforløb i ugerne indimellem. Det har gjort, at eleverne tager det mere seriøst, at de skal blive dygtige til matematik, og det er godt, fordi det betyder så meget i så mange sammenhænge senere i livet, fortæller Jim Karlstrøm Jensen, der er matematikvejleder og matematiklærer på Hundested Skole.
Synlige fremskridt og målelige resultater
Alle fik opgaver på skolen og hjemme, og langt de fleste fik afleveret deres ting. Eleverne fik individuelle opgaver, så den enkelte elev trænede lige præcis det, der faldt eleven svært.
– Det rigtig gode ved at koble MatematikFessor og SuperTræneren på er, at eleverne træner lige netop det, de har behov for. Eleverne har hele tiden kunnet følge deres udvikling og se, at de lærer noget, de ikke har kunnet før. Det gør, at de selv kan sætte sig nogle mål – for eksempel at lære gange-tabellerne – og så se, at de faktisk bliver dygtige til det. Det var rart for dem – og for os som lærere – at opleve, at der var synlige fremskridt i det, siger Jim Karlstrøm Jensen og tilføjer:
– Vi havde nogle elever i 6. klasse, der fagligt var lidt dårlige. De elever fik ligesom en ny chance og en anden måde at gribe matematikken an på, og det virkede godt for dem. Det gav en bedre indlæring og forståelse, og den intensive træning gav dem bedre færdigheder.
At være en del af noget større motiverer
Klasserne på mellemtrinnet tegnede sig tilsammen for at løse 700.000 individuelt tilpassede opgaver i løbet af de 12 uger, forløbet varede. Den store arbejdsindsats giver Jim Karlstrøm Jensen sit bud på her:
Matematikløftet har gjort, at vi er blevet gode til at bruge data og statistikker på elev- og klasseniveau, og at vores elever har oplevet, at matematik kan være sjovt.
– Eleverne får meget ud af det, når de ser resultaterne med det samme og oplever fremskridt. Det motiverer dem til at træne mere. Og så følte de samtidig, at de var en del af noget større, fordi vi havde sat matematik højt på dagsordenen for en længere periode. De yngste elever følte måske nok, at det var et lidt langt forløb, men generelt har eleverne være begejstrede. Matematikløftet har gjort, at vi er blevet gode til at bruge data og statistikker på elev- og klasseniveau, og at vores elever har oplevet, at matematik kan være sjovt.
Fessors unge team af ”lærere”, der satte eleverne i gang og opmuntrede dem, var et frisk pust udefra. Det har uden tvivl været med til at gøre matematikken til et lidt mere spændende fag – et fag, det også er sjovt at blive bedre til.
Eleverne får meget ud af det, når de ser resultaterne med det samme og oplever fremskridt. Det motiverer dem til at træne mere.
Er der på din skole nogle elever, der kunne have glæde af en koncentreret indsats i faget, så er det måske værd at overveje et skræddersyet matematikløft, hvor skolens lærere og EduLabs Fessorteam indgår i et tæt samarbejde.
Læs mere om MatematikLøft på EduLab.dk og kontakt matematikfaglig projektleder, Bettina Moan.