Balance i læring
Én af undervisningens måske største udfordringer i dag er at kombinere det bedste fra den gamle analoge verden med de nye fremadstormende digitale værktøjer, så børnene får en stærk faglig ballast med sig på livets vej.
Jeg oplever stor diversitet i tilgang og brug af digitale læringsværktøjer. Det er intet mindre end inspirerende, for når alt kommer til alt, handler det om at skabe den bedst tænkelige balance mellem det analoge og det digitale.
Siden MatematikFessor så dagens lys i 2010, har vi udnyttet digitale undervisningsmidler mere og mere til at spare tid på planlægning og rettearbejde; vi formidler på video, og vi differentierer undervisningen med avancerede adaptive systemer. Teknologien har givet nyt liv til undervisningstilgange som flipped classroom og eleven som producent.
For mig at se gælder det om at opsøge de muligheder, den digitale verden giver for at optimere undervisningen. Og her har vi kun set toppen af isbjerget. I mit daglige virke har vi kørt en række samarbejder med forskningsverdenen for netop at omfavne de nye muligheder.
Et af projekterne hedder DABAI og handler om big data. Ud over at det er vildt spændende for en EdTech-freak som mig, så anser jeg det som simpel digital ansvarlighed at være en del af den digitale frontlinje. Vi har dagligt ca. 100.000 brugere af vores portal, og vi skylder ikke mindst dem at være med helt fremme.
Næste bølge af digitaliseringen kommer med høj fart, og den er lige om hjørnet. Begreber som Virtual Reality og Artificial Intelligence er blevet digital hverdag og vil formentlig skabe nye muligheder i mange dele af samfundet. Alligevel synes jeg, det er vigtigt at huske på, hvad kerneopgaven for læring i skolen er: At eleverne får en uddannelse, der skaber optimale muligheder, så de efter endt skoletid kan følge deres egne drømme i en verden, der ikke er blevet mindre kompleks, mens de har gået i skole.
I den sammenhæng skal de digitale muligheder accelerere indsatsen, fx ved at styrke differentieret undervisning. Lykkes vi med det, bliver vi et rigere samfund, uanset hvordan man i øvrigt måler rigdom.
Det en fornøjelse at opleve, hvordan kreative lærere i hele Danmark griber de muligheder, som det digitale giver, og forstår at skabe en balance, der motiverer eleverne og giver dem lyst til og mod på at lære. I en fremtid med nye digitale muligheder ser jeg fortsat læreren som nøglen til, at de danske skolebørn får en stærk, faglig ballast, så de kan klare sig videre ud i livet.
Kasper Holst Hansen
Stifter og direktør, EduLab – MatematikFessor