Redaktionen vejleder: Om tekstarbejde

Er du kommet i gang med at bruge Fessors Hæfter til indskolingen eller de nye problemløsningsopgaver til mellemtrinnet og udskolingen? Hvis ikke, kan du se med her, og få inspiration til at komme i gang.

I denne video møder du igen vores redaktionschef, Heidi. Hun taler om, HVORFOR det er vigtigt også at arbejde med tekstopgaver i undervisningen. Derudover uddyber hun, HVORDAN du helt konkret kan få det skriftlige arbejde til at spille sammen med kommunikationen i matematikken.

Fessors Hæfter – Tekstopgaver til indskolingen

Tekstopgaverne i Fessors Hæfter har til formål at træne eleverne i at forstå ord, begreber og symboler, som de ofte bliver præsenteret for i matematikundervisningen.

De skal lære at blive bevidste læsere, så de ved egen hjælp kan finde frem til vigtige informationer i teksten, som de skal bruge til at løse en given opgave.

Du kan bruge materialet på forskellige måder i din undervisning.

Du kan fx:

  • tegne eksempler på tavlen og lave en gennemgang med hele klassen
  • lade eleverne tegne eller skrive deres løsningsforslag i notatboksen

Problemløsningsopgaver til mellemtrinnet og udskolingen

Til mellemtrinnet kan du lade dine elever arbejde parvis med problemløsningsopgaverne. Her kan du lade eleverne arbejde med opgaver, der bygger på forskellige strategier. Dem finder du ved at skrive Problemløsning i SuperSøgeren, og så vil PDF-opgaverne “Problemløsning – Vælg selv strategi” komme frem.

Du kan desuden finde lektioner, der understøtter opgaverne. Dem kan I eksempelvis se sammen i klassen, så eleverne er klædt på til at arbejde med strategierne.

Sæt ord på matematikken

Uanset om dine elever arbejder med Fessors Hæfte eller problemløsningsopgaver, har I rig mulighed for både at træne den skriftlige og mundtlige del af matematikken.

Selvom problemløsningsopgaverne er digitale, er de lavet på en måde, som kræver, at eleverne skriver deres forklaringer ned på papir eller i WordMat for at nå frem til en løsning.

Det er også vigtigt, at du sammen med eleverne evaluerer processen. Det skal give dem en større bevidsthed om deres egen læring, så de har noget erfaring at trække på, næste gang de står i samme situation.

SE OGSÅ VIDEOEN: Redaktionen anbefaler: Tekstarbejde

 

Gør som over 1.800 andre matematiklærere

Tilmeld dig nyhedsbrevet, FessorsFokus, og få e-mails med vores bedste tips samt ny viden om indhold og funktioner på MatematikFessor, tilbud og faglig inspiration til din matematikundervisning.
Du kan til enhver tid afmelde dig igen.

Recent Posts

Start typing and press Enter to search

Gør som over 1.500 andre matematiklærere

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet, FessorsFokus, og få e-mails med vores bedste tips samt ny viden om indhold og funktioner på MatematikFessor, tilbud og faglig inspiration til din matematikundervisning.

Hvilke trin underviser du på?

You have Successfully Subscribed!