Matematik med mindre skærmtid
Mandag den 8. februar vender eleverne i 0.-4. klasse tilbage til skolen, hvilket de helt sikkert glæder sig meget til. Vi har derfor samlet et udvalg af idéer til, hvordan du kommer godt i gang med din undervisning efter skolernes nedlukning.
Eleverne har siddet mere foran skærmen, end de er vant til, og vi anbefaler, at du starter undervisningen med en bevægelsesaktivitet, hvor matematikken er i fokus. Selvom temperaturen sjældent sniger sig over frysepunktet disse dage, er det godt for eleverne at komme udenfor og bevæge sig. Det skaber bedre trivsel, og eleverne lærer at omgås hinanden. Variation i undervisningen er med til at øge deres indre motivation for skolearbejdet, hvilket har været lidt udfordret af langvarig, virtuel undervisning.
Udendørsaktiviteter
Her finder du et udvalg af undendørsaktiviteter til dine elever i 0.-4. klasse.
Klassetrin | Aktivitet |
---|---|
0. klasse | Tallinjen med bevægelse |
1. klasse | Gæt et tal • Subtraktion med fingrene • Den levende tallinje |
2. klasse | Tabeltræning med fagter • Postløb med optælling • Gæt et tal Additionstræning med fingrene • Mix og match med 3 ud af 12 |
3. klasse | Postløb med sandt og falsk • Tabeltræning med fagter |
4. klasse | Postløb med brøk ud af helt tal • Additionstræning med fingrene • Gæt et primtal • Tabeltræning med fagter • Tabeltræning med fingrene • Makkerstafet med brøker |
Indendørsaktiviteter
Hvis vejret ikke tillader at være udenfor, og du foretrækker, at aktiviteterne skal foregå indendørs, har vi også samlet et udvalg, som du kan finde lige her.
Klassetrin | Aktivitet |
---|---|
0. klasse | Addition med fingrene • Figursalat • Form en figur • Mas dig ind i talrækken • Smæk en 10’er ven • Smæk et tal fra 0 til 20 • Smæk med addition • Spejl din makker • Tallinjen med bevægelse • Tallinjestafet • Talsalat |
1. klasse | Addition med fingrene • Den levende tallinje • Figursalat • Form en figur • Gæt et tal • Subtraktion med fingrene • Talsalat |
2. klasse | Addition med fingrene • Goddag og farvel med tabeller • Gæt et tal • Mix og match med 3 ud af 12 • Postløb med optælling • Tabeltræning med fagter |
3. klasse | Addition med fingrene • Byg en kode • Goddag og farvel med tabeller • Gæt et tal • Kod en ven • Postløb med sandt og falsk • Smæk en brøk • Tabeltræning med fagter |
4. klasse | Addition med fingrene • Brøkbreak • Goddag og farvel med tabeller • Gæt et primtal • Kod en ven • Makkerstafet med brøker • Postløb med brøk ud af helt tal • Smæk en ligning • Tabeltræning med fagter • Tabeltræning med fingrene |
Skab variation med undersøgende matematik
Når I har startet dagen med en bevægelsesaktivitet, og dine elever er klar til at sidde stille igen, anbefaler vi at gå på opdagelse i bogen Undersøgende matematik. Dens formål er at træne og udvikle elevernes matematiske kompetencer og færdigheder gennem arbejdet med åbne og undersøgelsesbaserede opgaver.
I kapitel 1 finder du en række samtalebilleder til dine indskolingselever med forslag til samtalepunkter og hjælpespørgsmål. Billederne fungerer som et udgangspunkt for en dialog med dine elever, hvor I sammen arbejder kreativt med at finde matematiske løsninger på virkelige problemer. Hermed får de koblet matematiske begreber på virkeligheden.
TIP! Bogen er lige blevet opdateret med de to nye samtalebilleder ‘Biografen’ og ‘Stranden’.
I kapitel 2 finder du opgaver til mellemtrinnet. Vi anbefaler, at du starter arbejdet med at vise eleverne den første lektion ‘Matematisk modellering’ for at give dem en metode til at løse opgaverne. Kapitlets opgaver er videooplæg, som iscenesætter et problem og afsluttes med et undersøgende spørgsmål. For at besvare spørgsmålet kan eleverne anvende bestemte matematikfaglige områder til at løse en opgave.
Ved at arbejde med undersøgende matematik får eleverne mulighed for at samarbejde og snakke matematik i klasseværelset igen.
Rigtig god fornøjelse!