Hele familien er vilde med Fessor

For familien Holst i Odense var mødet med MatematikFessor kærlighed ved første blik. De tre børn har nu i et par år leget sig til faglige kompetencer.

For godt to år siden surfede Kurt Holst sammen med sønnen Johan på nettet for at finde en løsning på de udfordringer, familien stod over for med de tre børn – tvillingerne Clara og Johan på nu 11 år og sønnen Peter, der netop er fyldt 7 år. Far og søn fandt MatematikFessor og lod sig begejstre. For her var der lige præcis det, de søgte: Masser af udfordringer til skolebørn på alle faglige niveauer – inkl. familiens egne tre, der har flair for matematik, men ikke blev udfordret i timerne i folkeskolen.

– I den almindelige folkeskole er der god plads til dem, der har lidt svært ved det. Det er helt fint, men hos os handlede det om, at vores børn skulle aktiveres, så de syntes, det var sjovt og udfordrende. Børnene har en naturlig interesse for matematik, og så var det jo vigtigt, at de også fik lov at opleve det som en god ting i hverdagen. Da jeg klikkede ind på det digitale univers MatematikFessor.dk, var det kærlighed ved første blik. Jeg blev begejstret, og det samme blev vores tre børn, fortæller Kurt Holst.

Matematik som og når det passer ind i hverdagen

På børnenes skole havde de ikke MatematikFessor, men far og børn blev grebet af den digitale, differentierede måde at lære matematik på og tog den til sig derhjemme.

– Johan har talent og fandt i MatematikFessor en måde at tilegne sig mere viden i sit eget tempo, når det passer ind i hans og vores hverdag. Nogle gange er Johan lidt lydfølsom, så Fessors behagelige stemme på de forklarende videoer er rigtig god for ham. Så føler han sig tryg i sin egen lille hule, og det flytter rigtig meget for ham. Det sker tit, at han på eget initiativ laver en prøvetræner.

Vi blev grebet af den digitale, differentierede måde at lære matematik på.

Gamification fanger børnene

Clara og Johan er særligt begejstrede for de spil og konkurrencer, de finder på matematikportalen. Det pirrer deres lyst til at blive endnu bedre til tal og talforståelse, fordi de oplever det som en leg at udfordre hinanden – som i ethvert andet digitalt spil, hvor man kæmper mod hinanden.

– Herhjemme har vi – inspireret af Fessors digitale univers med points, levels og pokaler – indført vores egne MatematikFessor-point. Vil børnene fx gerne spille spil på computeren, eller er der en ting, de rigtig gerne vil have, er det ok at spørge: Hvad nu hvis vi får 10 MatematikFessor-point? Det kan godt få os til at slå en handel af. Så ja, Fessor er på mange måder blevet en del af familiens hverdag.

 

Fessor har en motiverende måde at lege matematikken ind i alle børn.

 

Det digitale univers gør livet lettere for lærerne

I undervisningsøjemed ser Kurt Holst MatematikFessor som en gave til lærerne, der rigeligt tjener sig ind, fordi det digitale læremiddel er med til at lette og løfte hverdagen.

– Det er, som om nogle lærere ser digitale læringsportaler som en opgave frem for en gave. Og selvfølgelig skal man sætte sig ind i tingene.

Omvendt vil jeg mene, at den tid, man bruger til det, kommer tifold igen, fordi det opkvalificerer undervisningen og gør livet lettere for lærerne, der jo i dag er udfordret med både mange elever i klassen og med mange fagligt forskellige elever i samme klasse. MatematikFessor er med sin differentierede tilgang og motiverende måde at lege matematikken ind i alle børn – uanset niveau – et fantastisk læremiddel. Ud over det sparer lærerne tid til at rette opgaver og får helt automatisk et aktuelt overblik over, hvad der rent fagligt er på plads – hos den enkelte elev og hos klassen. Så jeg ser kun fordele i at gå digitalt i matematikundervisningen – for skolen, lærerne, eleverne og forældrene.

Matematik skal leges ind tidligt

I sin professionelle hverdag arbejder Kurt Holst selv med systemer baseret på matematiske algoritmer. Han hjælper virksomheder med at finde fejl på deres udstyr – fx på vandkraftværker. For Kurt Holst har det været vigtigt, at hans børn får en solid matematisk viden, fordi det er forudsætningen for at forstå så meget andet her i livet. Det skal ske tidligt, og så de tænder på det. Det gjaldt naturligvis også familiens mindstemand Peter, der allerede som 5-årig viste interesse for tallenes verden.

– Hos Fessor kan selv de mindre førskolebørn være med, fordi portalen har en funktionalitet, hvor børnene automatisk kan få læst opgaverne op. Det sænkede barren for vores dengang 5-årige søn Peter. Han kunne selv gå ind og virkelig lære mange ting og såmænd også finde ud af at læse ord som fx appelsin – ”Hvor mange appelsiner er der?”

 

Solid matematisk viden er forudsætningen for så meget andet her i livet.

 

Men for børn i den alder skal ikke alt være digitalt, for de har godt af – og kan rigtig godt lide – at tegne fra prik til prik, farvelægge, skrive tal osv. Det kan de gøre i de hæfter, Fessor har lavet til de mindste børn. Så det er en god måde at komme tidligt i gang med at gøre tal og talforståelse til noget, der er sjovt, slutter Kurt Holst.

Tidligere indlæg

Søg

Gør som over 1.000 andre matematiklærere


Tilmeld dig nyhedsbrevet, FessorsFokus, og få e-mails med vores bedste tips samt ny viden om indhold og funktioner på MatematikFessor, tilbud og faglig inspiration til din matematikundervisning.

Hvilke trin underviser du på?

You have Successfully Subscribed!