Fessors taldiktater
Tal er sjovere at få styr på, når Fessor fortæller om at bygge træhule eller klæder sig ud som pirat.
Mange børn og voksne husker måske diktater som noget lidt kedeligt noget – både dem med ord og dem med tal. Men når matematiklærer Sebastian Kløvborg Raith bruger Fessors taldiktater i sine timer i 1. og 2. klasse, går det som en leg at skrive og få styr på tallene.
– Eleverne kan godt lide historieformen i Fessors taldiktater. Fessor bygger træhule, Fessor klæder sig ud, Fessor kører i tog … det fanger, og børnene synes, taldiktaterne er sjove. Det er utrolig vigtigt, at børnene helt fra starten får godt styr på tallene og lærer at skrive dem. Så her i starten af skoleåret har jeg været rigtig glad for at bruge MatematikFessors pdf’er med taldiktater – især i min 1. klasse. Kan de tallene mellem 10 og 50 – op til 100? Kan de huske, hvordan 80 ser ud, og kan de skrive tallene rigtigt?
Det fortæller Sebastian Kløvborg Raith, matematiklærer på Virum Skole, og fortsætter:
– Taldiktaterne giver mig en god idé om, hvilke tal børnene kan, og hvem af dem der måske har problemer med tallene. Det gør det nemt at hjælpe de elever videre, der har behov for det. Her på skolen har vi en 2-lærerordning. Vi laver diktaten sammen i klassen, og så kan min kollega bagefter se på, hvilke elever der måske skal have hjælp og støtte. De bytter måske om på tallene, vender dem forkert eller kan ikke huske dem.
– Det er utrolig vigtigt, at børnene helt fra starten får godt styr på tallene og lærer at skrive dem, siger han.
Taldiktater – en god optakt til SuperTræneren
På Virum Skole bruger de bogsystemet Multi, hvor børnene hurtigt kommer op og skal kunne bruge det, og så er det godt at koble taldiktater på. Også fordi det gør dem dus med Fessor, som de kommer til at holde lidt af, så de synes, det er sjovt – som et af de næste trin i deres matematiske læring – at få lov til at kaste sig over SuperTræneren i den digitale verden – når vel at mærke stoffet i bogen er gennemgået.
– De kommer til at holde lidt af Fessor, som de så ret hurtigt kommer til at lære endnu bedre at kende i SuperTræneren. Den arbejder vi i, når vi er færdige i bogen. Så det er guleroden, at de kan gå over og tage en computer og logge sig på SuperTræneren. Mange elever kan hurtigt komme til at sidde og kede sig lidt i timen, og så er det superfedt, at de kan blive udfordret på eget niveau i SuperTræneren, siger Sebastian Kløvborg Raith.