Giv dine elever et matematisk selvtillidsboost
Lektionerne på MatematikFessor hjælper ikke bare dine elever med at øve sig på bestemte matematiske emner og fagområder. Eleverne bliver også mere opmærksomme og lærer at tage ansvar for egen læring.
På portalen finder du over 1300 videolektioner, som trin for trin viser, hvordan eleverne skal løse opgaver inden for et specifikt emne. Som lærer kan du vise en video som introduktion til et nyt emne eller undervejs i et forløb. Det gør det nemt at bruge flipped classroom, hvor eleverne aktiveres, og deres engagement øges gennem en varierende undervisning.
Marianne Hansen, som er lærer på Øster Nykirke Skole, introducerer allerede lektionerne for sine elever i 3. klasse. Hun lærer dem at bruge oversigten og finde relevante lektioner på MatematikFessor, så de bliver gode til selv at opsøge viden og løse de matematiske problemer, som de står over for.
”Af og til hører jeg elever sige, at de ikke kan finde ud af matematik. Men det er ikke rigtigt. I langt størstedelen af tilfældene er det kun ét bestemt emne eller måske bare ét enkelt ord, de ikke forstår. Når eleverne selv kan finde frem til en forklaring via videolektionerne, føler de sig selvstændige og får selvtillid.”
Videolektionerne kan bruges som et supplement til forløbene på MatematikFessor. Marianne Hansen anbefaler, at når et forløb slutter, får eleverne en aflevering for, som samler op på det pågældende emne. Videoerne fungerer især godt, hvis eleverne har udfordringer med bestemte former for opgaver inden for emnet, samtidig med de lærer at sætte ord på deres kompetencer.
Rigtig god fornøjelse!