Styrk dine elevers basale matematikfærdigheder med de nye tema-spil i GeometriFessor
Gør din digitale matematikundervisningen mere legende og lad dine elever svare på regnestykker ved enten at skyde med bue og pil, sparke til fodbold eller fyre en kanon af.
I alle tre temaer trænes der en række basale færdigheder, der bygger ovenpå hinanden, så eleverne kan udvikle strategier til at løse regneopgaverne. For eksempel ligger opgaverne af typen “5 + 34” før opgaver af typen “7 + 38” fordi det er sværere, når der er 10’er-overgang i opgaven.
Tema-spillene kræver, at jeres skole har abonnement på GeometriFessor.
Læs mere om GeometriFessor og kontakt os for at få en prøveperiode her.
Temaerne og de forskellige konkurrenceelementer, der indgår gør det sjovt for eleverne – også for nogle af de elever, der ellers er svære at fastholde.
Du kan give eleverne opgaverne for som hjemmearbejde eller lade dem finde det selv på GeometriFessor. Det kan være en god idé at gennemgå de tre typer af temaer sammen med eleverne, og så lade dem vælge det tema de synes er sjovest.
Temaerne og hvordan de bruges
Bue og pil: Regn regnestykket ud og find ud af, hvilken at skiverne der har det rigtige svar og dermed skal rammes. Vinklen på buen sættes ved at klikke på bueskyttens hånd og så trække i den retning der ønskes (hold klikket nede). Når buen har den rigtige vinkel, slippes klik-knappen og pilen skydes afsted. I nederste venstre hjørne kommer der en hvid cirkel frem, når det første rigtige svar er ramt. Når tælleren er på 10, er opgaven løst. Vær opmærksom på, at det kun tæller som et rigtigt svar, hvis pilen rammer plet på skiven.
Pirat: Regn regnestykket ud og find ud af, hvor skibet skal rammes for at det synker. Indstil kanonen ved at klikke på den grønne dobbeltpil og træk i den retning der ønskes (hold klikket nede). Når kanonen har den rigtige vinkel, klikkes der på lunten og kanonkuglen suser afsted. I øverste venstre hjørne kommer der en hvid cirkel frem, når det første rigtige svar er ramt. Når tælleren er på 10 er opgaven løst. Vær opmærksom på, at det kun tæller som et rigtigt svar hvis kanonkuglen rammer tallet.
Fodbold: Regn regnestykket ud og find ud af, hvor der skal skydes på mål for at score. Klik på det tal som er det rigtige resultat, og se om aben kan redde bolden. På måltavlen til venstre kan kampens resultat følges. Når eleven svarer rigtigt, scores der, og hjemmeholdet får et mål. Når eleven svarer forkert, redder aben bolden og udeholdet får et point. Når der er scoret 5 eller mere og har flere mål end udeholdet er opgaven løst.
Sådan finder eleverne temaerne
- Vælg “GeometriFessor” i menubjælken.
- Indstil klassetrinnet.
- Skriv “pirat”, “bue og pil” eller “fodbold” i søgefeltet.
- Klik på den boks der kommer frem. Nu kommer du til en ny side hvor du kan se de forskellige opgavetyper.
Her kan eleverne selv vælge hvilke typer af opgaver de vil regne. Det er en god idé at starte med den første i rækken.
Sådan giver du opgaverne for til dine elever
Hvis du vil give opgaverne med tema for til dine elever kan du finde dem frem på lærerværelset ved at søge på “regning med” (så kommer alle tre temaer frem), eller “pirat”, “bue og pil” eller “fodbold”. Vælg herefter de opgavetyper du vil give for til dine elever.
Hvis du er i tvivl om, hvordan du giver dine elever opgaver for fra GeometriFessor, kan du se vores videoguide om det her: