Få masser af action med Fessors aktiviteter
Smæk, find, fang og regn for fuld hammer i aktiviteterne på MatematikFessor. Hvis din matematikundervisning mangler lidt pep, så er der inspiration at hente i vores aktiviteter, der arbejder med både matematik og bevægelse.
Det er vigtigt, at børnehjerner bliver iltet med jævne mellemrum. Med MatematikFessors aktivitetsmodul kan du finde inspiration til korte og lange bevægelsesaktiviteter, der kan hjælpe med at holde eleverne motiverede og friske igennem en lang skoledag.
Bevægelse styrker indlæringen
I Folkeskolelovens § 15 er det specificeret, at eleverne i gennemsnit skal bevæge sig 45 minutter om dagen. Udover at medvirke til at fremme sundheden hos børn og unge skal det også understøtte motivation og læring i skolens forskellige fag. Og det er der en god grund til. Bevægelse styrker nemlig både indlæringsevnen og motivationen hos eleverne. Derudover giver decideret fysisk træning også en effekt på elevernes kognitive evner i matematikken.
Korte ”brain breaks” for afvekslingens skyld
I fanen med indhold finder du aktiviteterne som den øverste. Her kan du vælge at indsnævre aktiviteternes tidsrum på en ”skyder” øverst på siden, så du kun leder efter de ”hurtige” aktiviteter.
I 4.-6. klasse finder du blandt andet aktiviteter, der beskæftiger sig med primtal, multiplikation og brøker.
I aktiviteten “Gæt et primtal” skal læreren sætte en Post-it med et primtal på ryggen af alle sine elever. Nu skal eleverne gå rundt mellem hinanden og bytte svar på spørgsmål om deres primtal, indtil de kan regne ud hvilket tal, de har stående på ryggen. Aktiviteten kan køre på tid, eller indtil den første elev har gættet sit primtal.
En anden klassiker er tabeltræning med fagter, hvor eleverne i makkerpar siger en tabel samtidig med, at de udfører forskellige fagter i rækkefølge. F.eks. ved at de klapper i egne hænder, i hinandens hænder, på egne lår og endelig på hinandens lår i takt med, at de siger den tabel, som læreren har bestemt. På den måde får de en rytmisk hjælp til at huske tabellerne.
De længere aktiviteter går mere i dybden
Hvis du sætter varigheden til at være 30 minutter eller længere, finder du aktiviteter, der alle går mere i dybden med et emne. Derfor kan de stadig tilgodese den bevægelse, der gerne skulle være en naturlig del af skoledagen.
Der er forskellige aktiviteter af længere varighed, der blandt andet beskæftiger sig med kodning, omkreds og areal og de forskellige regningsarter.
I den rolige kategori, hvor bevægelsen foregår i et adstadigt tempo, ligger flere af kodningsaktiviteterne. Blandt andet “Kode til kegle”, hvor eleverne arbejder med begreberne og processerne i kodning ved at programmere hinanden til at gå en bestemt rute i klasselokalet frem til en kegle, der er slutpunktet.
I kategorien, der kan få pulsen op, ligger “Geokrig i koordinatsystem”. I denne aktivitet skal eleverne ligesom i “Skovstratego” indfange hinanden og dyste med værdien af deres kort. Forinden skal de dog udregne værdierne, der er omkreds eller areal af forskellige figurer, i et koordinatsystem.
Vejledninger og materialer i den enkelte aktivitet
Når du åbner den enkelte aktivitet, finder du både en beskrivelse, der guider dig igennem, og de materialer, der eventuelt skal bruges til aktiviteten. Derudover finder du en beskrivelse af de øvrige materialer, der skal anvendes, ligesom du får et forslag til, hvordan aktiviteten kan differentieres i forhold til elevernes individuelle niveauer.
En alternativ måde at finde aktiviteterne på er ved at planlægge en årsplan for dit klassetrin – og dernæst kigge de forskellige perioder i årsplanen igennem. På den måde kan du finde de relevante aktiviteter, der knytter sig til et emne i årsplanen for netop dit klassetrin.
God og actionfyldt fornøjelse!