Sjov træning løfter
Nogle gange skal der noget særligt til for at gøre det sjovt at lære. Det oplevede de på Lundehusskolen, hvor de i 6 uger satte fokus på at løfte fagligheden i matematik hos eleverne i 2. til 9. klasse.
På kun 6 uger har eleverne fra 2. til 9. klasse på Lundehusskolen i København løst mere end 192.000 opgaver tilsammen. Det er godt 40.000 opgaver mere end en gennemsnitlig skole, der typisk på et år løser 150.000 opgaver. Men hvordan er det nu gået til?
Matematikvejleder Thomas Toft Jensen fortæller:
– Vi har i forløbet haft fokus på at styrke elevernes matematiske kompetencer med udgangspunkt i de fire regningsarter. Lærerne har ved hjælp af MatematikFessor arbejdet med elevernes faglige udfordringer, og lærerne har efter forløbet mærket en fremgang i elevernes faglige niveau og i elevernes motivation for at lave opgaver.
Det er sjovt at lave opgaver
– Eleverne har i det her intensiverede forløb fundet ud af, hvor sjovt det er at lave matematikopgaver, og så har elever og lærere været glade for at få et rigtigt eller et forkert svar med det samme, fordi systemet retter alle opgaver nu og her. Eleverne er blevet mere motiveret for at lave opgaver på MatematikFesssor, herunder lærerens lektier, og de har arbejdet i både Supertræneren og GeometriFessor. Mange af eleverne arbejder også derhjemme, og det er fedt at opleve, da vi som udgangspunkt ikke skal give lektier for derhjemme.
Levels og points motiver
SuperTræneren har med sin adaptive tilgang gjort det lettere at finde opgaver og træne noget specifikt – målrettet den enkelte elevs faglige udfordringer, og eleverne er blevet motiveret af MatematikFessors konkurrence-element.
– Lige fra starten af det intensive 6-ugers forløb har de fleste elever taget MatematikFessor til sig, og især konkurrence-elementet med levels og points har haft en stor indflydelse. Eleverne synes det er sjovt. Nogle elever havde brug for at lære programmet at kende, men efter opstarten har alle elever arbejdet på livet løs. Det har frigjort nogle ressourcer, som lærerne har brugt på at hjælpe, forklare og spørge ind til, hvordan eleverne løser opgaverne, siger Thomas Toft Jensen.
Er du interesseret i at høre mere om Fessors intensive matematikløft? Så læs mere her og book en uforpligtende samtale med vores matematikfaglige projektleder, Bettina Moan.