Slip slanterne løs i pengeugen

I uge 11 holder udskolingen pengeuge i samarbejde med Finans Danmark. I indskolingen kan I gøre det sammen med MatematikFessor.

På MatematikFessor ligger en lang række opgaver til indskolingen, der alle handler om penge. Matematikopgaverne om penge bidrager alle til elevernes evne til at anvende matematik i hverdagssituationer. Men ud over at give eleverne noget konkret at bruge matematikken til, så giver opgaverne også en forståelse af talsystemet og de forskellige tals positioner.

De forskellige lektioner og opgavesæt

De digitale opgaver og lektioner finder du nemmest ved at søge på “Penge”. Lektionerne til de yngste elever viser blandt andet, hvordan de skal tælle penge op, når pengene er præsenteret som 1-, 2-, og 5-kroner. De lidt ældre elever arbejder også med tiere, hundreder og tusinder. Eleverne får konkrete værktøjer, der kan hjælpe dem med at veksle. En færdighed, de har brug for i matematikken, bliver meget konkret, når de arbejder med mønter og sedler.

De digitale opgavesæt

I 0. og 1. klasse indeholder opgavesættene blandt andet udfordringer med at tælle penge på forskellige måder. Enten ved at kigge på indholdet i skattekister eller ved at samle mønter sammen på vej gennem en labyrint. I 2. og 3. klasse arbejder eleverne også med begreber fra finansverdenen som renter, priser og det at hæve og indsætte penge på en konto. Addition, subtraktion og positionssystemet indgår også.

Opgaver til print og aktiviteter

I PDF-biblioteket under emnet ”Penge” ligger der opgaver lige til at printe ud. I 0. og 1. klasse arbejder eleverne med billeder af varer og deres priser, så læsefærdigheder er ikke nødvendige. I 2. og 3. klasse er opgaverne om penge i PDF-biblioteket af typen LTR. Det står for Læs-Tænk-Regn, og er en tidlig indføring i faglig læsning. I de øvrige Læs-Tænk-Regn-opgaver i PDF-biblioteket er der også enkelte opgaver, der handler om penge.

Hvis du søger fra 1. til 5. klasse, kan du finde også finde flere aktiviteter. ”Klunse med penge” er fx oplagt at bruge som et lille kontant afbræk i pengeugen. “Stafet med penge og positionssystemet” og “Dyst med penge og positionssystemet” er lidt længerevarende aktiviteter til indskolingen. “Quiz og byt med penge og procent” retter sig mod mellemtrinnet – og eventuelt fremmelige 3. klasser – og kan også bruges som en pekuniær breaker. Hvis du er logget ind på MatematikFessor, kan du finde aktiviteterne her.

Gå all-in i pengeugen

Har I tid til at gøre endnu mere ud af pengeugen, så kan I holde iværksætter-uge i uge 11. I kan starte ugen med at designe og producere jeres egne penge, som eleverne kan handle med på den sidste dag i pengeugen.

I designprocessen kan der arbejdes med matematik inden for geometri, måling, tegning samt mønstre og spejling. I kan enten bruge passer og linealer eller kaste jer ud i et digitalt tegneprogram. I løbet af ugen opdeles eleverne i forskellige iværksætter-grupper, der forbereder, hvordan de vil tjene penge den sidste dag. Eksempler på dette kunne være en forhindringsbane, massage, en forestilling, en avis eller noget helt femte, som eleverne helt sikkert har gode ideer til. Eleverne kan også producere plakater, der kan vise tilbud og priser og dermed være med til at sælge netop deres produkt.

Del årgangen op i to store hold, så hvert hold om fredagen har en dobbeltlektion til at sælge deres varer/ydelser – og hvert hold har en dobbeltlektion til at gå på indkøb.

Herunder er der et forslag til et program for ugen:

Evaluering og opsamling

I ugen efter pengeugen vil der være masser af erfaringer at tale matematisk om:

  • Først skal der tælles, så I kan gøre status over rigdommene og se, hvor mange penge eleverne har hver i sær, når dagen er gået.
  • Tal om, hvad varerne/ydelserne har kostet.
  • Har nogen gjort en god handel?
  • Var der nogen, der havde en virkelig god ide?
  • Er det bedst at sælge mange billige varer eller få dyre?
  • Var der nogen købmænd, der solgte varer videre?
  • Havde nogle elever andre prioriteter end blot at tjene mange penge?
  • Hvor svært var det at finde ud af, hvad en vare skulle koste?

Til sidst kan alle erfaringerne jo relateres til den virkelige verden/supermarked/teater/cirkus/karikaturtegner eller hvad nu eleverne kastede sig ud i.

Rigtig god fornøjelse!

Recent Posts

Start typing and press Enter to search

Gør som over 1.500 andre matematiklærere

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet, FessorsFokus, og få e-mails med vores bedste tips samt ny viden om indhold og funktioner på MatematikFessor, tilbud og faglig inspiration til din matematikundervisning.

Hvilke trin underviser du på?

You have Successfully Subscribed!